Pár napja vadonatúj buszok érkeztek a fővárosba, és sorban állnak forgalomba az új villamosok is. Néhány éven belül pedig, Budapest legjelentősebb közlekedésfejlesztési beruházásaként, megújulnak a HÉV vonalak és új, alacsonypadlós szerelvények váltják a hangosan csattogó 40-50 éves vonatokat.
A főváros még a 2020-as költségvetési évben kapott a kormánytól buszbeszerzésre 3,2 milliárd forintot, melyet a 2021-es évben fog tudni lehívni. Erről levélben tájékoztatta még tavaly májusban a főpolgármestert a miniszterelnökséget vezető miniszter, Fürjes Balázs, a Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár. 17 új autóbusz a napokban megérkezett Budapestre, derült ki az államtitkár Twitter-üzenetéből:
„Az éjjel Budapestre érkezett újabb 17 busz, amit a kormány vásárol a BKV-nak. 64 vadonatúj, akadálymentes, légkondis, környezetbarát kékbusz beszerzését biztosítottuk, ezek heti félmillió budapestit szolgálnak ki. Jó utat mindenkinek!”
Megújul a H5-ös HÉV is
Egy éven belül elkészül a következő évtized legjelentősebb közlekedési fejlesztésének részét képező 5-ös metró megvalósíthatósági tanulmánya. A Budapestet és az agglomerációját érintő vasútfejlesztési elképzelés eredményeként egy – a menetidőt jelentősen lerövidítő és a jelenleginél nagyságrendekkel magasabb utasszámot lehetővé tévő – elővárosi gyorsvasút jön létre a szentendrei, a ráckevei és a csepeli HÉV-vonalak belváros alatti összekötéséből.
A HÉV-fejlesztés részeként lecserélik a 44 éves átlagéletkorú, mára már teljesen elöregedett kocsikat is, a több mint 50 szerelvényre vonatkozó tender az elmúlt 40 év legnagyobb volumenű járműbeszerzése lesz. Az új járművek akár 100 km/h sebességgel is közlekedhetnek majd egyes szakaszokon.
A szentendrei (H5-ös) vonalon modern, akadálymentesített megállókat, Békásmegyertől Szentendréig teljesen felújított vasúti pályát terveznek, aminek köszönhetően lehetőség nyílik a sebességkorlátozások megszüntetésére és a szerelvények sebességének növelésére is. A HÉV menetideje Szentendre és a Batthyány tér között akár 6 perccel is csökken majd, a járatok 4-5 percenként követhetik egymást, és vonalon gyorsított járatok is közlekedhetnek majd.
A kivitelezés a 2021 és 2027 közötti európai uniós források rendelkezésre állásának függvényében indulhat el. A kormány döntött arról, hogy ha elégséges uniós forrás áll rendelkezésre, a projektet az előttünk álló uniós fejlesztési időszakban meg kívánja valósítani.
Források: Mandiner, Magyar nemzet, Infostart